Mi lesz a sorsa a Nemzetközi Űrállomásnak üzem ideje lejártával

 Jó fekvésű, pazar kilátással, edzőterem, és beltéri kert is tartozik hozzá, tovább fejlesztett fürdőszobával, és parkolás akár nyolc jármű számára. A több mint 20 éves korából adódó apró repedésekkel. Akár egy ingatlan ügynökök is mondhatná a Nemzetközi Űrállomásról..

 Valójában a történelem egyik legdrágább emberi alkotása a Nemzetközi Űrállomás (International Space Station - ISS) ami mérföldkővé vált a tudomány, a mérnöki munka és a nemzetközi együttműködésben.

Ez a világ legkülönlegesebb tudományos laboratóriuma, és jelenleg az egyetlen hely ahol emberek laknak a Földön kívül. Az ISS-en tartózkodó űrhajósok naponta 16 alkalommal kerülik meg a bolygót, így 16 napfelkeltét és naplementét látnak. Az állomás másodpercenként 7,66 kilométeres sebességgel kering 430 kilométer magasban. A NASA szerint közel 420 tonnás tömegű, és ára szó szerint csillagászati: közel 100 milliárd dollár, és évente több mint 3 milliárd dollárt fordítanak az üzemeltetésére.

Tekintettel egyediségére, nem meglepő, hogy az ISS több űr-rekorddal rendelkezik, például, a 2009-es Endeavour Űrsikló STS-127 missziójának tagjaival együtt, egyszerre 13 ember tartózkodott a fedélzeten. Alapítása óta 108 országból több mint 3000 kutatási projekt valósult meg.

Évekbe telt, mire az ISS működésbe lépett. A koncepció 1984-ben született, amikor Ronald Reagan elnök bejelentette, hogy az Egyesült Államok űrállomást állít pályára  Freedom néven. De a különböző adminisztrációk és tervezési változások után, valamint a Szovjet-unió felbomlása miatt az első szegmenseket csak 1998-ban indították el. Az építkezés nagy része 2011-ben fejeződött be, bár az állomás azóta is folyamatosan fejlődik. 2000 óta megszakítás nélkül lakott.

Nemzetközi Űrállomás, pénz - politika. 

Noha 16 ország együttműködésének köszönhetően létezik, a NASA (USA), a Roscosmos (Oroszország) és az ESA (Európai Űrügynökség) a fő üzemeltető, ezért a finanszírozás döntő részét is ők adják. A Hivatalos élettartama 2024 decemberéig garantált, de már tárgyalnak a 2028-ig tartó meghosszabbításról.

A legnagyobb finanszírozó USA szenátusa ugyan elfogadta a NASA törvényjavaslatát, amely meghosszabbítja azt 2028-ig, az azonban még nem világos, hogy Oroszország is folytatni kívánja-e az együttműködést. 

Azért is kérdéses a dolog, mert az USA kereskedelmi minisztériuma fekete listára tette a Roscosmos leányvállalatait, a TsNIIMash és a Progress űrrakétaközpontot, az Oroszország hadseregével fennálló kapcsolataik miatt. Az orosz űrügynökség vezetője Dimitrij Rogozin válaszul kijelentette, hogy ez a lépés az Egyesült Államok és Oroszország közötti kapcsolatokat indokolatlan feszültségnek teszi ki, és akadályt gördít az ISS-en folyó együttműködésben. 

Credit: Sputnik

"Az a benyomásom, hogy amerikai kollégáink a nemzetközi űrprogramok visszaszorítása felé vették az irányt.  Korábban azt reméltük, hogy az űr a politikán kívül maradhat, de kiderült, az űr is a politika része. Minden ott tükröződik " - mondta Rogozin.

A NASA számára, ami jelenleg a Holdra való visszatérésében érdekelt, lassan túl drága lesz az ISS fenntartása. Az új űrmissziókhoz ugyan alkalmas lehet még ugródeszkának az állomás, de egyben pénzügyi akadályt is jelent számukra. Ez a dilemma már az Obama-adminisztráció idején kezdődött, amikor az ISS még építés alatt állt. A Trump adminisztráció 2018-as ISS költségvetési csökkentése azonban az utolsó lökést jelenthette az állomás végének megtervezésében.

Credit: NASA

"Mindenki számára nyilvánvaló, hogy amikor az ISS élete végéhez ér, nem cseréljük le újabb 100 milliárd dolláros állomásra.  Át kell térnünk a kereskedelmi űrállomásokra" - Jim Bridenstine - a Nasa előző vezetője.

A NASA 2021-es pénzügyi költségvetésekor a kereskedelmi tevékenységek támogatásához 150 millió dollárt kért, de csak 17 millió dollárt szavaztak meg, ennek kapcsán máris jelentősen megemelkedtek az ISS kereskedelmi kutatásainak és szállításainak költségei

„Az ISS nem fog örökké tartani, és most kell ösztönözni a magánszektort a további képességek eléréséreLori Garver, NASA helyettes az Obama-adminisztráció alatt.

A Biden irányítás első komolyabb kihívása lehet választ találni az űrállomás jövőjét érintő kérdésekre. Ha másik állomás nem épül az ISS nyugdíjazása előtt, a NASA-nak komoly egzisztenciális kihívással kell szembenéznie.

Kritikus fontosságú, hogy az Egyesült Államok hozzáférjen az alacsony Föld körüli-pályához. Ennek nemzeti prioritásnak kell lennie"  - fejtette ki korábban Bridenstine egy interjúban. 

Az Űrállomás jelenlegi állapota

"Az ISS-nek még jó néhány éve van hátra. Mérnöki szempontból 2028-ig jók vagyunk" - nyilatkozta Joel Montalbano, a NASA ISS programmenedzsere egy interjúban. 

A Boeing álláspontja szerint, amelynek évente 225 millió dollárt fizetnek az űrállomás működését támogató fővállalkozóként, sincs akadálya az üzemidő hosszabbításnak.

"Az ISS általunk felügyelt rendszerei hihetetlenül egészségesek, életképességük jóval meghaladhatják 2030-at" - John Mulholland, a Boeing ISS-programvezetője.

Az űrhajósok több űrséta alkalmával elvégezték a szükséges előkészítő módosításokat a hamarosan érkező új napelemekhez, fejlesztették a kommunikációs adatkapcsolatot, amivel megduplázták annak sebességet is. 

Az évek során az állomás vízvisszanyerő rendszere olyan mértékben javult, hogy manapság az iváshoz és a főzéshez használt víz 95 százalékát újrahasznosítják. Korszerűsítették az életfenntartó rendszereket, mint például a szén-dioxid eltávolítását végző berendezést is. 

Mégis, mint egy ház, mindíg akadnak dolgok amik javításra szorulnak. Fokozottan igaz ez az orosz Zvezda modulra, ahol október óta szivárog az állomás levegője. A szivárgást okozó apró repedéseket több alkalommal is próbálták betapasztani, de csak a levegővesztés mértékét sikerült csökkenteni. Emellett több alkalommal is meghibásodott az oxigént előállító rendszer és a WC is.  

 

A Nemzetközi Űrállomás nem lesz sokáig az egyetlen földön kívüli előőrs. 

Számos olyan magáncég létezik már, amely a NASA reményei szerint alkalmas lesz az Egyesült Államok jelenlétének biztosításában az alacsony Föld körüli pályán.

Axiom Space

Ilyen a houstoni székhelyű Axiom Space, ahol kereskedelmi űrállomás felépítésén dolgoznak, gyakorlatilag az ISS modern változata lenne, néhány fontosabb frissítéssel.

Amíg az ISS néhány kulcsfontosságú eleme az állomás külsején kapott helyet, vagyis az űrhajósoknak komoly űrsétákat kell végrehajtaniuk, ha karbantartására, vagy cserére szorulnak ezek az elemek, addig az Axiom állomáson ezek mind bent lennének. Emellett a valaha készült legnagyobb ablak-obszervatóriummal is ellátnák.

A vállalatnak élő szerződése van a NASA-val, hogy 2024-ig az első saját fejlesztésű modulját csatlakoztassa az ISS-hez, ami potenciálisan lehetővé teheti az állomás személyzeti kapacitásának növelését, az űrturizmus elindítását.

Sierra Nevada Corporation
A Sierra Nevada Corp. is kereskedelmi űrállomás építésén dolgozik. A cég újító módon az alapjaiban fém szerkezetekkel rendelkező megoldás helyett egy Kevlár-szerű anyagból készült modulokkal tervez, amely felfújhatóvá tenné azt, így nagyobb térfogatot biztosítana, és a könnyebb szerkezet kevesebb rakétaindítást is igényelne. 
Credit:SNC
A vállalat első moduljai öt-hat éven belül készen állhatnak az űrutazásra, és bíznak benne, hogy elegendő kereslet lesz arra, hogy pénzügyileg  is  fenntarthatóvá válik majd az üzemeltetése.
Blue Origin
 Jeff Bezos űrcége sokág nyiltan nem beszélt az alacsony földi pályákon épített állomásról, de állásajánlatban keres mérnököket,  szakembereket az „Orbital Habitat Formulation Lead” számára.
Jeff Bezos a világűrben élő és dolgozó emberek millióinak jövőképét vizionálja, meggyőződése, hogy az emberiségnek szüksége lesz orbitális pályán létrehozott helyekre, ahol élni és dolgozni lehet, amelyekben értékteremtő gazdasági tevékenység folytatható. 
Nanoracks - Independencece-1 Outpost

A cég hosszútávú célja, hogy a jelenleg űrszemétként a légkörben elégő rakétafokozatokból, és a burkolatok újrahasznosításával kereskedelmi űrállomásokat építsen. 

Az elsőre talán sci-fi elképzelés alapfeltétele, hogy képesnek kell lenniük a fém vágására anélkül, hogy orbitális törmelék keletkezne. Ennek érdekében első  lépésként várhatóan a 2021. júniusi SpaceX Rideshare küldetéssel elindítják első technológiai demonstrátor küldetésüket, 
Bigelow Aerospace
A cég régóta tervezi privát űrállomás felállítását és a már elkészült önálló felfujható modulja a BA330-al tervezte kibővíteni az ISS-t. Még az ULA-val is megállapodtak, hogy Vulcan-Centaur rakétával viszik fel a modult 2020-ban. Az elképzelés azonban zátonyra futott a Vulcan csuszása miatt, és a NASA is aggodalmaskodott, hogy a BA330 túl nagy lenne, nincs megfelelő dokkolási pont ahova biztonságosan ki lehetne kötni.
 
Egy BA330 modul a teljes ISS nyomás alatti térfogatának több mint 2,4-szerese. Végül a COVID-19 volt az utolsó szög a projektnek, Bigelow megunta az egész szélmalomharcot, és 2020 márciusában az összes BA330-on dolgozó embert elbocsájtotta azzal, hogy ha majd normalizálódnak a körülmények, akkor visszaveszi őket és folytatják a munkát.

Új nemzeti állomások

 Kína űrállomása a Tiangong  'Mennyei Palota' első ,Tianhe 'Mennyei Harmónia' nevű főmodulja már idén indul a Long March 5B nehéz hordozórakétán, és két év alatt, 11 misszió során készülne el.
Az akár hat modulosra bővíthető, 66 tonnás űrállomás a tervek szerint egyszerre három űrhajós hosszútávú tartózkodására lesz alkalmas. Kína már eddig is jelentős lépéseket tett ebben az irányban, 2011 óta két prototípus élőhelymodult állított pályára. Mindkét állomáshoz pedig űrhajósokat és autómatizált utánpótlási hajót küldött, elsajátítva a szükséges képességeket.
 
 India szintén saját alacsony pályás állomást szeretne. A nemzet törekvése, hogy 2022-ben, az indiai Egyesült Királyság függetlenségének 75. évfordulóján pályára álljon az első személyzeti űrhajó. Ez a mérföldkő-indítás lehet az első lépés egyönálló űrállomás előtt, amely 2030-as utáni években várható, ha minden a tervek szerint halad.
 
 Oroszország pedig az ISS együttműködés végeztével szinte biztos, hogy saját állomás építésébe kezd.
 
 A Nemzetközi űrállomás már nem lesz fiatalabb, és előbb vagy utóbb le kell jönnie. De úgy tűnik nem marad az emberiség Föld körül keringő állomás nélkül a jövőben sem.
 
Credits: Nasa, Roscosmos, Washington Post, ESA, SNC, AxiomSpace, Nanoracks