A SpaceX egyre közelebb a Starship első orbitális tesztrepüléséhez

Éjjel-nappal folyik a munka a texasi Boca Chica telepen a Csillaghajó fejlesztésén.

A nyár első hónapja észrevétlenül telt el. Egyrészt úgy tűnhet, hogy valójában semmi sem történt a SpaceX Boca Chica bázisán ahol a Starship fejlesztési munkálatai zajlanak. A forró júniusi napok álmos leple mögött azonban a Starbase szó szerint minden területen folytatta a munkát.

A csillaghajók korábbi teszt repülései után, azok tankjának kriogén tesztjei nem tűnnek annyira meggyőzőnek. Ezért még júniusban  a BN2.1-et kétszer tesztelték. Először is 9 központi Raptor terhelés átvitelét tesztelték, amihez egy speciálisan felépített 9 emelővel rendelkező állványt készítettek, amelyek mindegyike 200 tonna feletti nyomást képes átadni, ami megfelel a számított motor tolóerőnek.


Tesztelés alatt az üzemanyag tank. Forrás: LabPadre

Még júniusban befejezték a BN3 booster szerelését, amit mint kiderült, Elon Musk Booster 2-nek hív. Minden jel szerint, nem ez a fokozat fogja a Starshipet először az űrbe küldeni. A BN3 sorsa, (vagy Booster 2), egy próbapadi teszt lesz az "A" tesztpadon. Ami a valódi Booster 3-at illeti, a hónap végén a HighBay közelében kerültek elő az első részletek, amelyek látszólag már repülési hardver lesz. 

BN3 összeszerelve. Forrás: Michael Baylor

A következő tesztekhez már készül egy új állvány is, egy speciális tartószerkezettel, amely magasabban tartja majd a hajtóművet annak indításakor, mert korábban, három teszt alkalmával is, megsérült az állvány alatti bevonat.

Új tesztelő-indító állvány. Pad-A Forrás: BocachicaGal

Pad-B teszt állás Forrás: BocaChicaGal

A rossz hír, hogy júliusban még nem várható az orbitális teszt repülés, hiszen ehhez még szükség van a következő Starship tesztre, ami a BN3 / Bootster2 tesztek után kerülhet csak sor. De amire többen is számítanak, az egy szuperszonikus repülési teszt, amelyre az SN16-ot látszólag elkezdték felkészülni. A hónap közepén került ki a hangárból, és az SN15 mellé helyezték.

Lenyűgöző méretek - kigördült az első SuperHeavy Booster.

Úgy tűnik itt a fő probléma nem műszaki, hanem jogi. A SpaceX versenytársai panaszokkal bombázzák az FAA-t és más hatóságokat, hogy lassítsák a teszteket, és bár a SpaceX-nek is minden bizonnyal hatalmas támogatottsága van, az OldSpace-társaságok nem kevésbé heves ellenzéket képviselnek, és minden erejükkel megpróbálják lelassítani a versenytársat. 

Nem lehet figyelmen kívül hagyni - az épülő indító komplexum tornyát. Zavartalanul halad annak építése így szemmel is látható az előrelépés.

Ami a magasságát illeti szinte készen áll, csak a legfelső szakaszok telepítése marad, amelyek közül az egyiket már leszállították és telepítésre vár. Ezenkívül megkezdődött a torony emelő mechanizmusának telepítése. Ehhez egy olajfúró-toronyról fémhulladék árán vásárolt csörlőt használnak. Ez is jól szemlélteti a SpaceX szembetűnő fejlesztési filozófiáját. Míg a NASA vagy a Boeing valószínűleg sok időt és pénzt költött volna valamiféle testreszabott rendszer kifejlesztésére, a SpaceX egyszerűen leszerelte a teljesítményjellemzőknek megfelelő egységet egy kiszuperált toronyból.

Éjszaka is folyik a munka a Boca Chica Starbase telepen.

A torony mellett a kilövőállomáson is előrelépés volt tapasztalható. A támaszokat, amelyeket május végén kezdtek építeni, most acéltartók kötik össze. Folytatódik a munka a külön összeállított felső szakaszon, ahol több csővezetéket és hidraulikus rendszert telepítettek. Valószínűleg júliusban elkészül, és a megfelelő helyre kerül.

 

A üzemanyag-farmnál is folyt a munka. Óriási víztartályt szereltek fel, védőburkolatokat szereltek a kriogén tartályokhoz, párologtatókat szereltek fel és egyéb, az egész alacsony hőmérsékletű létesítmény kiszolgálásához szükséges berendezéseket. Különféle berendezéseket is telepítettek a bunkerbe és a bunker fölé egy elosztó rendszerrel.

 Úgy tűnik, hogy Musk is túlzásnak vélte a daruk számát, és az első nagy Liebherr-t, az LR-1600/2-t ebben a hónapban szétszerelték. Ennek hiánya miatt azonban nem kell aggódni, hiszen már dolgozik az erősebb LR-11000. Ezeket az óriási lánctalpas darukat bérlik, de a SpaceX nemrég vásárolt magának egy kerekes darut - egy Manitowoc GMK-7550-et. Ez egy komoly egység, amely képes lesz felemelni és mozgatni a csillaghajót. Ugyanakkor sokkal praktikusabb az összeszerelő és az indítóhelyek közötti mozgás szempontjából.

Érkeznek az első Vákuum optimalizált Raptorok. Forrás: Tyer Gray nasaspaceflight.com

A hónap közepén Gwynne Shotwell egy a diplomásoknak szóló beszéde során információkat mutatott a Raptor motorok gyártásának előrehaladásáról. Itt érdemes felidézni, hogy Musk május végén bejelentette, hamarosan elérik a 48óra/1 Raptor gyártási sebességet.

Geen Shotwell SpaceX elnöke, a Raptorok gyártási rátájáról beszél.  Forrás: YouTube

A videóban bemutatott kép adatai alapján visszaszámolva -  25 nap és 7 óra - 607 órát. Ezt a számot elosztva 11-vel (zöld színnel jelölt motorok) gyártási rátája jelenleg 55 óra motoronként, ami nagyon közel van ahhoz, a 48 órás célhoz. Egyébként a hónap legvégén az első vákuum Raptorokat is elhozták az összeszerelő üzemhez. 

A Raptorok mellett a "poziciónáló" fúvókával (RCS) is dolgoztak. Figyelembe véve a SuperHeavy súlyát és méreteit, az egyszerű nyomás alatt álló "Cold thrusters" megoldás nem túl hatékony. Ehelyett a SpaceX úgy döntött, hogy kifejleszt egy úgynevezett "Hot Gas Thrusters" ami lényegében egy miniatűr hajtómű. Teljesítményük ötszöröse a hagyományos sűrített nitrogén-hajtóműveknek. A fejlesztésük még nem fejeződött be, és meg kell oldani az üzemanyag-ellátást is, de komoly előrelépést hozhat majd a Booster, és a Starhip visszatérő manőverei során. 

 Úgy tűnik, hogy az összes fő alkatrész már készen áll egy komoly tesztrepülésre, de a fennmaradó hajtóművek gyártása a jelenlegi ütemben is körülbelül másfél hónapot vesz igénybe. És utána tesztelés, telepítés, újra tesztelés ... Szóval szeptemberre várható a következő jelentős mérföldkő, nem korábban.

 

Források: Nasaspaceflight.com, Twitter, SpaceX