Forgalmi dugó miatt csúszik a Boeing Starliner tesztrepülése
Már öt hét is eltelt azóta, hogy a Boeing utoljára frissítette Starliner űrhajójának állapotát, és hivatalosan csak annyit tudunk, hogy az űrhajó repülésre készen áll, és keresik a megfelelő időpontot a következő küldetés indítására.
Illusztráció a Boeing Starliner űrhajóról. NASA
A Starliner következő teszt-repülése, még személyzet nélküli autonóm üzemmódban indul a Nemzetközi Űrállomásra az Atlas V hordozórakétán, és körülbelül egy hétig állomásozik majd az ISS-en.
A hivatalos frissítés hiánya ellenére most úgy tűnik, hogy a Boeing és a NASA csak július végére vagy augusztus elejére időzíti a próbarepülést. Ez gyakorlatilag a Nemzetközi Űrállomás jelenlegi űrhajó forgalma miatt alakult így, nem pedig a Starliner felkészültségének.
Emlékezetes, hogy az első 2019 decemberében tartott tesztrepülés alkalmával több szoftveres hiba is felmerült a Boeing Starliner kapszulánál, ami következtében a kijelölt pályát sem érte el, és csak a szerencsének volt köszönhető, hogy visszatéréskor nem semmisült meg a kapszula.
Starliner - Fotó: NASA
A NASA a vizsgálatokat követően több mint nyolcvan pontos javítást írt elő, amit belső források szerint a cég maradéktalanul végrehajtott, így nem lett volna akadály az év eleji indításnak.
De amíg korábban a váratlanul kemény texasi téli időjárás szólt közbe, most a "forgalmi dugó" okozza a tesztrepülés csúszását.
A probléma abból adódik, hogy az állomás "nemzetközi dokkoló-adapterrel" csatlakoztatható kikötési pontjai foglaltak. A SpaceX Dragon űrhajók, és a Boeing Starliner ugyanazt a típusú dokkoló adaptert használják, amiből jelenleg kettő van az állomáson, és a NASA számára a személyzet váltását biztosító SpaceX Crew Dragon, és az utánpótlás valamint az új napelemeket is szállító Cargo Dragon a prioritás. A kérdés tehát, hogy mikor találnak rés-időt a Starliner számára.
A jelenlegi egyetlen szabad helyre érkezik a Crew-2 Dragon. Illusztráció - NASA
A SpaceX Crew Dragon négy asztronautát szállító Crew-2 küldetés várhatóan április 22-én indul, és körülbelül hat hónapig marad. Június 3-án, tervezik indítani a CRS-22 Cargo Dragon-t, ami pedig elfoglalja a másik portot.
Így ezen a nyáron legkorábban csak a CRS-22 Dragon visszatérése után nyílik egy körülbelül egy hónapos ablak amikor a Starliner megteheti próbarepülését. A NASA és a Boeing ugyan még nem hozták nyilvánosságra a cél dátumot, arra számíthatunk, hogy legkorábban július végén vagy augusztus elején kerül sor rá.
Adja magát a kérdés, hogy nincs elég kikötési pont az állomáson?
A Nemzetközi Űrállomás, ahogy a neve is utal rá, alapvetően két részre osztható, az orosz illetve az amerikai szegmensre. Az orosz rész a 1980-as évek Szovjet dizájnját a SSVP-G4000 dokkoló adaptert használja, a személyszállító Szojúzokhoz, és a Progress teherhajóihoz, valamint az Európai ATV teherűrhajó is ilyen csatlakozóval kapcsolódott. Ezekből jelenleg 4 van az állomáson, de az oroszok idén tervezik felküldeni a Nodal (kikötő) modult ami kifejezetten egy dokkoló hub.
Az amerikai részen szintén négy csatlakozási pont van, de ebből kettő olyan amihez emberi interakció kell a Canadarm2 segítségével csatlakoztatni az űrhajót. Ilyen a Cygnus űrhajó, vagy a Japán HTV, és a korábbi Dragon Cargo is. A másik két port a Nemzetközi Docking adapter, ami automata dokkolást tesz lehetővé, ezt használják az új Dragon kapszulák, a Starliner, és korábban az Űrsikló is.
A Starliner valószínűleg egy hétig marad az állomáson, az igényeitől függően, mielőtt visszatérne a Földre, a következő CRS-23 misszió augusztus végére tervezett érkezése előtt.
Boeing Starliner - Fotó: NASA
A hivatalosan Orbital Flight Test-2 megnevezésű Starliner küldetés követően még előreláthatólag a NASA és a Boeing körülbelül hat hónapot igénylő részletes adat elemzést végez majd, és ha mindent rendben találtak, csak akkor kerülhet sor az első legénységgel végrehajtott próbarepülésre 2022 január magasságában.
Végül, ha ez a két fővel végzett tesztrepülés is sikeres lesz, a Boeing csak ez után repülheti az első "operatív" Starliner-küldetést a NASA számára, valószínűleg nem korábban mint 2022 második felében.