2021. máj 26.

Conestoga - Az első magánfinanszírozott orbitális képességű rakéta

írta: Capt. Zapp Brannigan
Conestoga - Az első magánfinanszírozott orbitális képességű rakéta

A mindössze három indításig jutó projekt igen látványos módon ért véget

com_bongasoft_videoandimageeditor_photocollage_1622008288840.jpg1982: Több mint negyed évszázad telt el az űrverseny kezdete, és egy évtized a hetedik és egyben utolsó hold misszió óta. Az újra-felhasználható űrsikló már üzemelt. De ebben az évben valami igazán különleges esemény is történt, nevezetesen az első magánfinanszírozású hordozórakéta indítás. 

A Conestoga rakéta-tervet a Texasi Space Services Inc. (SSIA) finanszírozta Houstonból.  A Conestoga eredetileg az LGM-30 Minuteman felesleges fokozataiból állt, további kiegészítő szilárd hajtóanyagú gyorsító-rakétákkal, amennyiben nagyobb emelési képességre volt szükség.  Az olcsó, és relatív kis terhet szállítani képes kereskedelmi rakéta koncepció igéretesnek tűnt, hiszen ekkoriban a NASA szinte minden energiáját az Űrsikló program kötötte le, és igény mutatkozott az önálló indítási képességre.

 

Percheron rakéta teszt előkészületek. Forrás:  dallasnwes.com

Az SSIA eredetileg Gary Hudson, Percheron tervét kívánta felhasználni, akinek célja az rakéta indítások árának drámai csökkentése volt. A rakéta irányító rendszerét a X15 rakétameghajtású repülőből vették. A turbopumpákat a Titan rakéták motorjából származott, de később az egyszerűség és a kölcséghatékonyság miatt a koncepciót egy egyszerű nyomással táplált kerozint és oxigént használó motorra váltották. A tervek szerint a fokozatok és a gyorsító rakéták kombinálásával különböző képességű rakéták lettek volna létrehozhatók.

Az SSIA 1981. augusztus 5-én hajtotta végre a raketa hajtómű teszt indítását Matagorda-szigeten, de a hajtómű meghibásodás miatt felrobbant.

Percheron rakéta robbanása a hajtómű meghibásodása miatt

 Az SSI-nek nem volt pénze újat gyártani, elbúcsúztak a tervező Gary Hudson-tól, és újjászervezték a céget.

Az SSIA később vásárolt egy Aries rakétát a Space Vector Inc.-től, amit az Egyesült Államok haditengerészetének és a NASA-nak fejlesztettek ki a Minuteman rakéta második fokozatához. 

 

Conestoga I Forrás: SSIA

A Conestoga 1, nevét a 19. század folyamán a telepeseket az amerikai határig szállító fedett kocsikról kapta.  Az indító állása egy texasi szarvasmarha-tanya volt. 

 

Conestoga I az indítópadon.

 Az új Conestoga első indítására 1982. szeptember 9-én került sor. Ennek során a rakéta  500 kg-os "dummy" teher szimulátort szállított aminek részeként 150 liter vizet is tartalmazott. A hasznos teher sikeresen kioldott 313 km magasságban, és ezzel a Conestoga 1 lett az első magánfinanszírozású rakéta, amely eljutott az űrbe.

1990-re a NASA háza táján is megmozdult valami: bejelentették a 85 millió dolláros COMET (Commercial Experiment Transporter) programot. A cél olyan egységes mikrogravitációs kísérleti berendezés létrehozása volt, ami több mint egy szuborbitális rakétakísérlet, de olcsóbb, mint a shuttle rakterében felküldeni a csomagot egy hétre. A COMET-et úgy tervezték, hogy egy hónapig maradjon alacsony Föld körüli pályán, majd automatikusan térjen vissza a felszínre. Az EER adta bele a továbbfejlesztett Conestoga rakétát, az SSI a visszatérő egységet, egy harmadik cég pedig a COMET platformot.

 

Úgy tűnt, hogy a projekt megvalósulásának nem technikai, sokkal inkább bürokratikus akadálya van, hiszen ekkoriban nem igen volt lehetőség legálisan beszerezni a rakétákat, és rakéta alkatrészeket. A megoldást egy jogi csavar jelentette, a megvásárlás helyett papiron a rakéta bérlése szerepelt, azzal a kitétellel, ha a rakétát nem tudják visszaszolgáltatni az eredeti álkapotában, ki kell fizetni az árát.

Conestoga 1620

Az SSIA-t 1990 decemberében felvásárolta az EER Systems. A dizájnt ismét módosították, ezúttal Castor hajtóműveket használva, amilyeneket a Scout-nál már jól ismertek, és ami az 1960-as évek igás lova volt. Az új dizájnra a Conestoga nevet követő négy számjegyű jelölés utal a boosterek és a fokozatokat száma szerint.

 

Conestoga 1620

Az első Conestoga 1620 indítására egészen 1995-ig kellett várni. A rakéta 7 Castor szilárd hajtóanyagú rakéta hajtóművet, és egy felső fokozatot használt, amivel elméletben 900kg terhet volt képes orbitális pályára állítani.

Az indítást Wallops repülési bázis déli részén végezték, 1995. október 23-án;  a rakéta rendesen elindult, de 46 másodperccel az indítás után rendkívül látványos módon megsemmisült.

9865171311434af398e9473578be1d24.jpg

Conestoga 1620 robbanás

Az EER megállapította, hogy egy alacsony frekvenciájú ismeretlen forrású vibráció miatt az irányítórendszer elrendelte a rakéta pálya korrekcióját, amikor erre semmi szükség nem volt, és ami miatt végül a kormányműben idő előtt elfogyott a hidraulika folyadék.

A NASA már az eredeti késések miatt úgy döntött, hogy befejezi a további eggyüttműködést, és az EER ezt követően kiszállt a rakéta bizniszből.

Ironikus módon a vállalat válsága éppen akkor következik be, amikor a kis műholdak piaca komoly fellendülésnek indult.  

 

Forrás: spacelegalissues.com, Wikipedia, Wired

Szólj hozzá

USA Történelem Texas Castor ICBM Minuteman Rakéta koncept Conestoga Private Company Rocket Fail Explosion