Új Hold rover építése került bejelentésre

Az ipar két titánja fogott össze az újgenerációs Holdautó építésében.

lm-gm-rover-879x485.jpgA Lockheed Martin és a General Motors május 26-án jelentette be, hogy közösen egy újgenerációs holdjáró jármű fejlesztésébe kezdenek. A cég potenciálisan a NASA Artemis programjához szánja a rovert. Az Artemis legfontosabb célkitűzése pedig, hogy az évtized végéig fenntartható emberi jelenlétet biztosítson a Holdon.

 "Ezek a következő generációs rover-koncepciók drámai módon kibővítik majd az űrhajósok kutatási lehetőségét, amivel végső soron befolyásolhatják majd az emberiség a Naprendszerben betöltött helyéről való megértését" 

Rick Ambrose, a Lockheed Martin ügyvezető alelnöke.

Még tavaly a NASA ötleteket kért be az űripar szereplőitől, egy nyomás nélküli "Hold terepjáróhoz", amely segítheti majd a déli sarkvidék feltárását.

 

 A Lockheed-nek és a GM-nek ugyan még nincs élő NASA-szerződése a rover megépítésére, de a vállalatok úgy döntenek, hogy ez egy stratégiailag fontos lépés, és akár más ügyfelek is érdeklődhetnek majd idővel a rover iránt. 

 Illusztráció a Holdon végzett kutatómunkáról. Forrás: NASA

 "Ez a partnerség valójában arról szól, hogy előnybe hozzuk magunkat a NASA jövőbeli beszerzésénél, és megvizsgáljuk a Hold felszínén lévő kereskedelmi lehetőségeket."
-mondta Lisa Callahan a Lockheed Martintól az online tartott projekt bemutató során.

 A két vállalat már jó egy éve dolgozik együtt a Hold járón - tette hozzá.  

 

A rover még mindig a tervezés korai szakaszában van, ezért sok részletet és specifikációt ki kell még dolgozni. Annyit azonban már tudunk, hogy a Lockheed Martin és a GM szakemberei egy teljesen elektromos járműn dolgoznak, jelentős automatizált, önvezető képességgel. Az első verziók valószínűleg két űrhajós szállítására lesznek alkalmasak. De az Apolló korszak roverével szemben jelentős távolság megtételére lesz képes.

Animált klipp a Lockheed és GM rover koncepciójáról. GIF: Lockheed Martin

 A Lockheed Martin-GM rover képes lesz előre poziciónálni magát a leszállóhely közelében az űrhajósok megérkezése előtt. A rover teljesen autonom önvezető üzemmódban is tud majd közlekedni, felderítés végezni.

A Lockheed az évek során számos űrhajót épített a NASA számára, beleértve az Orion kapszulát, amely az Artemis kulcsfontosságú eleme. A GM pedig az Apollo korszak Hold rover fejlesztésében szerzett már tapasztalatot. 

 

 Nem ez lesz az egyetlen rover ami az Artemis űrhajósok rendelkezésére állhat majd. A NASA egy nagyobb, nyomás alatti (zárt) , járművel amolyan "lakókocsival" is tervez, amelyben hosszabb ideig tartózkodhatnak majd az űrhajósok amikor a Hold felfedezésére indulnak. 

Forrás: JAXA / Toyota

 A NASA a rover fejlesztését a Japán Aerospace Exploration Agency-vel - JAXA, az Artemis program egyik legfontosabb partnerével együttműködve végzi. A JAXA-nak pedig a Toyota a fő partnere a jármű fejlesztésében.

Forrás: JAXA / Toyota

A Japán holdjáró előzetes műszaki paramétereiről már valamivel többet tudunk;

A hosszúsága 6 méter, szélessége 5,2 m,  magasság: 3,8 m.

A belső tér mérete 13 köbméter, és két ember, vészhelyzetben pedig négy szállítására alkalmas jármű lesz.

A különlegesége pedig, hogy hidrogén üzemanyag cellát használ majd az energia előállításához.

A Holdon való vezetés nem egy átlagos terepjáró élmény. A Földdel vagy a Marssal ellentétben a Holdon töltött napok és éjszakák közel 14 nap hosszúak, ezért úgy kell tervezni, hogy ne csak túléljék hanem működjenek is a kéthetes hosszú éjszakában a  -150 C, és a nappali  +120 C hőmérséklet között. A Rendkívüli hőmérséklet-ingadozáson túlmenően, az jármű az űr sugárzásának is ellen kell állnia.

 

Forrás: Lockheed Martin, CNBC, spacenews.com