Új Hold rover építése került bejelentésre
Az ipar két titánja fogott össze az újgenerációs Holdautó építésében.
A Lockheed Martin és a General Motors május 26-án jelentette be, hogy közösen egy újgenerációs holdjáró jármű fejlesztésébe kezdenek. A cég potenciálisan a NASA Artemis programjához szánja a rovert. Az Artemis legfontosabb célkitűzése pedig, hogy az évtized végéig fenntartható emberi jelenlétet biztosítson a Holdon.
"Ezek a következő generációs rover-koncepciók drámai módon kibővítik majd az űrhajósok kutatási lehetőségét, amivel végső soron befolyásolhatják majd az emberiség a Naprendszerben betöltött helyéről való megértését"
Rick Ambrose, a Lockheed Martin ügyvezető alelnöke.
Még tavaly a NASA ötleteket kért be az űripar szereplőitől, egy nyomás nélküli "Hold terepjáróhoz", amely segítheti majd a déli sarkvidék feltárását.
A Lockheed-nek és a GM-nek ugyan még nincs élő NASA-szerződése a rover megépítésére, de a vállalatok úgy döntenek, hogy ez egy stratégiailag fontos lépés, és akár más ügyfelek is érdeklődhetnek majd idővel a rover iránt.
Illusztráció a Holdon végzett kutatómunkáról. Forrás: NASA
"Ez a partnerség valójában arról szól, hogy előnybe hozzuk magunkat a NASA jövőbeli beszerzésénél, és megvizsgáljuk a Hold felszínén lévő kereskedelmi lehetőségeket."
-mondta Lisa Callahan a Lockheed Martintól az online tartott projekt bemutató során.
A két vállalat már jó egy éve dolgozik együtt a Hold járón - tette hozzá.
A rover még mindig a tervezés korai szakaszában van, ezért sok részletet és specifikációt ki kell még dolgozni. Annyit azonban már tudunk, hogy a Lockheed Martin és a GM szakemberei egy teljesen elektromos járműn dolgoznak, jelentős automatizált, önvezető képességgel. Az első verziók valószínűleg két űrhajós szállítására lesznek alkalmasak. De az Apolló korszak roverével szemben jelentős távolság megtételére lesz képes.
A Lockheed Martin-GM rover képes lesz előre poziciónálni magát a leszállóhely közelében az űrhajósok megérkezése előtt. A rover teljesen autonom önvezető üzemmódban is tud majd közlekedni, felderítés végezni.
A Lockheed az évek során számos űrhajót épített a NASA számára, beleértve az Orion kapszulát, amely az Artemis kulcsfontosságú eleme. A GM pedig az Apollo korszak Hold rover fejlesztésében szerzett már tapasztalatot.
Nem ez lesz az egyetlen rover ami az Artemis űrhajósok rendelkezésére állhat majd. A NASA egy nagyobb, nyomás alatti (zárt) , járművel amolyan "lakókocsival" is tervez, amelyben hosszabb ideig tartózkodhatnak majd az űrhajósok amikor a Hold felfedezésére indulnak.
Forrás: JAXA / Toyota
A NASA a rover fejlesztését a Japán Aerospace Exploration Agency-vel - JAXA, az Artemis program egyik legfontosabb partnerével együttműködve végzi. A JAXA-nak pedig a Toyota a fő partnere a jármű fejlesztésében.
Forrás: JAXA / Toyota
A Japán holdjáró előzetes műszaki paramétereiről már valamivel többet tudunk;
A hosszúsága 6 méter, szélessége 5,2 m, magasság: 3,8 m.
A belső tér mérete 13 köbméter, és két ember, vészhelyzetben pedig négy szállítására alkalmas jármű lesz.
A különlegesége pedig, hogy hidrogén üzemanyag cellát használ majd az energia előállításához.
A Holdon való vezetés nem egy átlagos terepjáró élmény. A Földdel vagy a Marssal ellentétben a Holdon töltött napok és éjszakák közel 14 nap hosszúak, ezért úgy kell tervezni, hogy ne csak túléljék hanem működjenek is a kéthetes hosszú éjszakában a -150 C, és a nappali +120 C hőmérséklet között. A Rendkívüli hőmérséklet-ingadozáson túlmenően, az jármű az űr sugárzásának is ellen kell állnia.
Forrás: Lockheed Martin, CNBC, spacenews.com