Kínai űrkutatás témájú propaganda poszterek

A kínai propaganda az űrkutatás eredményeit és a művészetet, továbbra is a helyes ideológia bemutatására használja.

Hagyományosan a kínai politikai kultúra a művészetet a helyes viselkedés és gondolkodás eszméinek terjesztésére használta. Ez a gyakorlat nem állt le a Kínai Népköztársaság 1949-es megalakulásával. Épp ellenkezőleg, a propaganda a művészetet továbbra is az egyik legfontosabb eszköznek tekinti a "helyes" ideológia és a Kommunista Párt elképzeléseinek bemutatására.

Játszótársainak a csillagokban - 1980

A keleti szél győzedelmeskedik a nyugati szél felett - Központi Művészeti és Kézműves Intézet 1958.

 

A magas színvonalú "Szputnyik" örökké keringjen az égen. 1958

Szervezzük nagy tömegbe a népi milícia kötelékeit. 1969

Az 1970-es évek elején a kínai űrprogram a kulturális forradalom politikai kavarodásának eredményeként részben leállt. Miután Deng Hsziao-ping hatalomra került, az űrprogram is új lendületet vett  az 1980-as években. Nyilvánvaló, hogy a hadiipar is nagy hasznot húzott ebből a fejlődésből, ezáltal lehetővé téve a Felszabadítási Néphadsereg számára, hogy megmutassa, mennyire jól reagál a modernizációra vonatkozó politikai igényekre. Az űrkutatás a népi képzeletet is megmozgatta, ami az 1980-as, 90-es években megjelent plakátok viszonylag gyakori témájává vált.

Fiatal felfedezők - Tervező: Hu Jinri (胡 金 日) 1988

Kínai űrbabák - Képeslapról szkennelve, eredetileg egy kínai propaganda plakátról. Forrás: Adam Rice

Már kiskorától kezdve szeretjük a tudományt (1979) (© Michael Wolf)

 

A tudomány felemelkedése , kiirtja a babonát - 1999

Bár a képek egy része mást sugallhat, a kínai űrprogram hasonló irányban fejlődött, mint az Egyesült Államoké, és hasonló célokra is használták. Ezek magukban foglalják az űrkutatás alkalmazását a nacionalista érzelmek egységesítésének eszközeként, a tudomány és a technológia finanszírozásának és kutatásának támogatását, valamint a nemzeti fejlődés szellemében a tudományos haladás víziójának előmozdítását.

 

 A múltunk, a jelenünk, a jövőnk. 1987

Az alkotás folyamatában vagyunk. 1994

Folytatjuk a harcot a párt alapvető stratégiájának és történelmi kötelességének megvalósításáért. 2002

 Az űr-tematika politikai felhasználásától eltekintve, valóban megérintette az embereket. Büszkék az elért sikerekre, és sokan annak a jelét látják benne, hogy az ország visszanyeri a császári múltja alatt elért pompáját és fontosságát. Ennek eredményeként számos kínai vállalat is beépítette nyomtatott és televíziós reklámjaiba Kína űr-eredményeit.

 

Forrás: chineseposters.net